Beeld ontwikkeling
Het museum geeft een beeld van de ontwikkeling van apparatuur op het vlak van beeld en geluid. Gekeken wordt naar verleden, heden en toekomst.
Zo zijn er oude automatisch spelende muziekinstrumenten te zien, fonograaf, grammofoon, de eerste blu-rayspeler; het is er allemaal.
Toverlantaarn of stereo-kijkkast, filmapparatuur of de geschiedenis van de Tefifon..... muziekbox of film-jukebox...... radio of TV...... de eerste cassettespeler of de eerste 45t platenspeler..... wire recorder of beeldplatenspeler..... de Nora Selectophon T5 of het Schaub-Lorenz Music-Center 5005.....het eerste digitale fototoestel..... de eerste MP3 speler etc. etc.
Maar ook kunt u een geautomatiseerd carillon beluisteren of de slag op een kerkklok van 500 kg. Vroege vormen van "geluid"....
Totaal-overzicht
U kunt hier een totaal-overzicht zien. Dat maakt dit museum "uniek". Uniek ook, omdat in principe alle apparaten functioneren.
U kunt hier vele bijzondere en zeldzame apparaten zien, u kunt hier kennis maken met apparaten die u nergens anders zult tegenkomen.
Door demonstraties gaan de apparaten "leven", gaat het verleden leven én de toekomst. Techniek, vormgeving, kleuren, materialen, laat u verrassen!
Design
Design speelt wereldwijd een steeds grotere rol in musea. Dus ook hier. Door een speciale vormgeving worden apparaten tijdloos. Het worden als het ware individuen die geen deel meer uitmaken van onze wegwerpmaatschappij. Ook als de oorspronkelijke functie wegvalt blijven ze voortleven.
>
Het museum schenkt ook aandacht aan het maken van LP en CD.
Rechts ziet u een Philips Encoder-Rack. In de begintijd van de CD werden analoge opnamen met een PCM-adapter (hier Sony PCM-1630) en een U-matic videorecorder (hier Sony DMR-4000) digitaal op een videoband gezet en via dit rack naar de laser gestuurd die die de digitale data als microscopische kleine pits in een spiraalvormig reliëf op een glasplaat brandt, de master-CD.
Er was geen andere mogelijkheid de analoge data te digitaliseren. In 1987 introduceerde Sony de DAT-recorder; daarmee was het PCM/videorecorder-tijdperk voorbij.
<
Links kunt u ruim 1 minuut van het 3e deel van de Waldsteinsonate
van Beethoven horen en bekijken door op het startknopje te klikken.
Hightech van Yamaha uit 1997. (Op de video-opname is het grote
dynamiek-verschil niet hoorbaar, in het museum wel.)